Het Arkels Visserskoor

Arkels historie

Ons gastenboek

Andere links

Op 1 oktober 1995 stak een aantal leden van een traditioneel mannenkoor de koppen bij elkaar en besloten als "zingende vissers" aanwezig te zijn bij een regionale maritieme dag.
Deze dag leverde de groep zangers diverse aanvragen op voor meer optredens. Vanaf dat moment was het Arkels Visserskoor geboren.

Het repertoire van het koor bestaat uit ruim 100 nummers varierend van van Nederlandstalige meezingers tot lerse ballads, Engelstalige shanties en evergreens en ook een aantal bekende Duitstalige nummers.

Sinds 1996 trad het koor reeds bijna 400 maal op. Ook hier een grote variëteit: verzorgingstehuizen, braderieën, jaarmarkten, bruiloften en/of visserijdagen, botenbeurzen, te waterlatingen etc.
Het Arkels Visserskoor werd een begrip in de wijde omgeving.

Op 1 oktober 2015 bestond het koor 20 jaar.
Bekijk de fotos hiervan via de pagina kijk en luister

Eind 2013 moest het koor noodgedwongen haar repetitie ruimte in Arkel verlaten i.v.m. de sloop van het bestaande gebouw Odina.
We vonden een nieuw onderdak in Gorinchem in de Bogerd alwaar we ons als een vis in het water voelden door de geboden gastvrijheid.
In december 2014 namen met een gevoel van weemoed afscheid van de mensen van de Bogerd omdat inmiddels ons nieuwe onderkomen in Arkel, het mfc " de Lingehof " gereed was gekomen.
M.i.v. januari 2015 houden we daar weer onze repetitie avonden.

Op 1 oktober 2015 bestond ons koor 20 jaar, dat hebben we op grootse wijze gevierd door een grandioos Shanty festival te organiseren op 26 september 2015. Tijdens dit festival traden op 3 verschillende podia in de historische binnenstad van Gorinchem 6 koren uit de naaste omgeving, maar ook daar buiten, op.

Naast het Arkels Visserskoor gaven de volgende koren acte de presence: " Het Roer Om" uit Barneveld, "de Boekaniers" uit Harderwijk, "Waardenburgs Visserskoor" uit Waardenburg, " 't Hemerts Visserskoor" uit Nederhemert en " Bravour " uit Woerden.
De locaties in Gorinchem waren: Grote Markt, Varkenmarkt en op het Eind.

Ons festival viel samen met de "Boten en Camper Beurs" die jaarlijks wordt georganiseerd en die vele duizenden bezoekers trekt. De organisatie van deze Boten en Camper Beurs en ons koor hadden besloten de handen ineen te slaan en deze beide gebeurtenissen te integreren.
Alle 3 de podia waren voorzien van een professionele geluidsinstallatie die werd bediend door een dito geluid man.

Alle koren zongen een sessie afwisselend op een van de podia, het slot was een samenzang van 6 koren op het Eind.
Mede door het prachtige weer was het festival een groot succes waarover we vele positieve reacties hebbben ont vangen.

website:©Ab Net